Ochtend chaos

Vanuit het warme Turkije heb ik er eigenlijk weinig last van maar ik kijk alweer verlangend uit naar de komende schoolperiode….not!

Ik weet niet hoe jullie ochtenden eruit zien, maar ik heb eigenlijk geen betere omschrijving dan hectisch. Concreet wilt dit zeggen dat de kids opstaan om 7u en ik met hun om half 8 aan de auto sta. Wat dus evenvaak wilt zeggen dat ik om 20 voor 8 aan de auto sta en hol van links naar rechts en echt het gevoel heb dat ik mijn kind aan het droppen ben.

Meestal begint het al als ze wakker worden, gaan ze goed gezind zijn of wordt het een brom ochtend? Gelukkig heel vaak dat eerste, maar oh help als ze een slechte dag hebben. Dan is niets goed en sta ik in het zweet na welgeteld 5 min. Van het bed springen we meestal in de badkamer en dan start meestal discussie nr. 1. Mathis heeft nogal nogal een groot fashion gehalte, hij weet perfect de modetrends en wat bij elkaar past en wat niet… of hij doet gewoon moeilijk, dat kan ook! Als ze allebei presentabel zijn, snellen we de trap af, richting discussie nr. 2. “Ik wil mijn korsten niet” is volgens mij de zin die standaard in Mathis zijn woordenboek zit, net als “goedemorgen”. Iedere dag opnieuw leg ik rustig (en soms minder rustig) uit dat hij zijn boterhammen moet eten. Meestal eindigt het in een boze Mathis die effectief zijn korsten eet. Terwijl is hij zo hard aan het tatteren dat ik continue papegaai speel: eet door, eet nu, eet nu aub, eet of je hebt geen tijd om te spelen. 

En dan zijn we klaar voor discussie nr. 3. “Mathis schoenen aan en jas aan” wordt altijd beantwoord door ‘maar ik wil nog wat spelen, ik heb nog nooit mogen spelen’. De arme duts. Na wat dreigementen zijn we dan eindelijk vertrekkensklaar.

Ik rijd vliegensvlug naar de crèche van Amélie en cross van daar door naar de school. Om half 9 moet ik aan het werk zijn en meestal na wat getoet, gegrommel en ingehaal, ben ik om 2 voor half 9 op het werk. Missie geslaagd. 

Soms of eigenlijk heel vaak vraag ik mij af hoe het er in andere gezinnen aan toegaat? Is dit enkel bij ons het geval of herkennen jullie dit?

   
   

8 gedachtes over “Ochtend chaos

  1. lunatiek zegt:

    Ik hoor vaak van anderen dat het zo erg is dat mijn zoontje nog altijd zo vroeg wakker is… maar het zorgt er wel voor dat hij de tijd kan nemen om te eten en te spelen. Discussie over kleren, jasje en schoenen gebeurt hier ook wel eens, maar dan “Waarom moet ik kleren, ik hou van mijn blootje?” maar aangezien we er zo vroeg aan kunnen beginnen, is een vertraging daar niet zo erg.

    Toch herken ik het… van één dag… waarop een neefje kwam logeren. Die was wat later wakker, en bleek ook echt tijd nodig te hebben om goed wakker te worden. En terwijl ik blij was dat ik hem eindelijk zo ver had om zijn kleren aan te doen, zag ik dat de mijne zijn kleren weer had uitgedaan!

    Sindsdien probeer ik hier aan te denken als het weer zo vroeg is… Ik heb tenminste wel tijd om langzaam wakker te worden met mijn koffietje, rustig te douchen en Giel hoeft ook niet opgejaagd…

    Like

    • zebrazonderstrepen zegt:

      Ja een rustige ochtend is volgens mij al half begonnen en gewonnen. Kindjes moeten eigenlijk niet mee opgeslurpt worden in ons ritme. De ochtenden blijven sowieso uitdagingen. Ik vermoed dat naarmate ze groter worden, de uitdagingen mee groeien

      Like

  2. Resaarcle zegt:

    Lastig, zo’n mannetje met een mening! Ik kreeg van vrienden de tip om kleine modebewuste ukjes ’s avonds uit 2 outfits te laten kiezen. ’s Morgens smeren wij een krakot, dat neemt het korstenprobleem weg of onze meid eet havermout met rozijntjes. Ook korstvrij, da’s alweer discussie minder!

    Like

  3. damngoodsoffie zegt:

    O ja dit herken ik. En dan moeten we nog niet eens op tijd op school zijn. Ik voel me voortdurend schuldig omdat ik zo’n klein kind elke dag moet opjagen aan de ontbijttafel. Maar wat is het alternatief hè? Geen ontbijt gaat toch ook niet. Ik hou mijn hart al vast voor over twee maand, want dan moeten we wel op tijd op school zijn.

    Like

Geef een reactie

